පුවත්පත්වලට ලිපි ලිවීම මාගේ විනෝදාංශයකි. මා ලියන ලිපි මගින් පාඨකයින් දැනුමක් ලබමින් ජීවිතයට යමක් එකතු කරගන්නේ නම් එය මාගේ සතුටකි. වේගයෙන් ඉදිරියට ඇදෙන තාක්ෂණික ලෝකයේ පුවත්පත් කියවන්නට තරම් විවේකයක් නොමැති අයවලුන් බොහෝය. තවකෙකු පුවත්පත් කියවන්නට කැමති නැත. අන්තර්ජාලයේ ද සිංහල බසින් සියලුම පුවත්පත් ඇති බැවින් තාක්ෂණයට ප්‍රිය කරන්නෝ පරිගණකයෙක් හෝ සිය ජංගම දුරකථනයෙන් ඒවා කියවති. එබැවින් මා ලියන ලිපි එවැනි පාඨක පිරිස් වෙත යොමු කරන්නට අදහස් කළ නිසා මෙවැනි බ්ලොග් අඩවියක් ගොඩනගන්නට සිතුවෙමි. මාගේ උත්සාහය කෙතරම් නම් සාර්ථකදැයි තීරණය වන්නේ ඔබගෙන් ලැබෙන ප්‍රතිචාර මතය. එබැවින් ඔබ මේ පිළිබඳ සිතන පතන දෑ මවෙත දන්වන්නට උනන්දුවන්නේ නම් එය මාගේ සතුටයි. ඔබ සැමට තෙරුවන් සරණයි!

Thursday, November 21, 2013

ශ්‍රී ලාංකික කාන්තාවකට ගුවනේදී දරු උපතක් - Sri Lankan Woman Gives Birth on Board


ඕනෑම පුද්ගලයකුගේ උප්පැන්න සහතිකයේ සඳහන් වන එක් කරුණක් වන්නේ උපන් ස්ථානයයි. වර්තමානයේ නම් එය බොහෝ විට දරුවා උපන් රෝහල අයත් ප්‍රදේශය වන්නේය. දැනට කලකට පෙර ඇතැම් පවුල්වල දරුවන් නිවසේදීම උපන් නිසා එහි සඳහන්වන්නේ නිවස අයත් ප්‍රදේශයය. නමුත් ඇතැම් අවස්ථාවලදී  දරුවන්ට නිවෙස්වල හෝ රෝහල්වල උපදින්නට අවස්ථාව ලැබෙන්නේ නැත. යම් හෙයකින් ගර්භනී කාන්තාවක් නෞකාවක ගමන් කරමින් සිටියේ නම්, ඇයට මස සයුර මැද දරු ප්‍රසූතියක් සිදුවන්නට පුළුවන. ගුවන් යානයක ගමන් කරමින් සිටියදී වුව එවන්නක් සිදුවන්නට පුළුවන. නෞකා මෙන්ම ගුවන් ගමන් ඉතිහාසයේ මෙවැනි සිදුවීම බොහෝ අසන්නට ලැබේ. මේ පවසන්නට යන්නේ ද මෑතකදීම සිදුවූ එවැනි සිදුවීමකි. මේ පිළිබඳ විශේෂයෙන් සඳහන් කරන්නේ මේ සිදුවීමට ශ්‍රී ලාංකික කාන්තාවක මුහුණ දුන් බැවිනි. 

පසුගිය ඔක්තෝබර් 31 වැනිදා පෙරවරුවේ සාජාවලින් ගුවන්ගත වූ ‛එයාර් ඇරබියා’ ගුවන් සේවයට අයත් යානයක් කොළඹ බලා පැමිණෙමින් තිබිණි. සාමාන්‍යයෙන් මෙම නගර දෙක අතර ගුවන් ගමනකට පැය 4 1/2 ක පමණ කාලයක් ගතවේ. මෙම යානය ගුවන් ගතවී වැඩි වේලාවක් ගතවූයේ නැත. දරාගන්නට නොහැකි තරම් කොන්ද කැකුමකින් තමා පීඩා විඳිතැයි එහි සිටි තරුණ කාන්තාවක් ගුවන් සේවිකාවකට දන්වා සිටියාය. එවිට ගුවන් සේවිකාවන් මෙම තරුණිය සුවපහසු ලෙස හිඳුවා ඇගේ කොන්දට වේදනා නාශක දියරයක් ඉසිනු ලැබිණි. මෙම සිදුවීම දෙස අවධානයෙන් සිටි පිරිස අතර එක් ශ්‍රී ලාංකික මගියකු ද විය. ඔහු එහි ගුවන් සේවිකාවකට පවසා සිටියේ මෙම තරුණිය දරු ප්‍රසූතියකට ආසන්න දිනවකවානුවක සිටින්නේදැයි අසන ලෙසය. එසේ ඇසීමෙන් පසු තරුණිය ප්‍රකාශ කොට සිටියේ පසුගිය මාසය වන විට ඇගේ ගැබට මාස අටක් සම්පූර්ණ වන බවය. එවිට පෙරකී මගියා පවසා සිටියේ තරුණිය විළිරුදිවකින් පෙළෙමින් සිටිනා බවත් ඒ සඳහා අවශ්‍ය පියවර ගන්නා ලෙසත් ය. මෙම අවස්ථාවේදී ගුවන් සේවිකාවක් මගීන් අමතා පවසා සිටියේ තරුණියක විළිරුදාවකින් පසුවන බැවින් වෛද්‍ය විද්‍යාව පිළිබඳ දැනුම ඇති අය වෙත් නම් මේ සඳහා සහාය දක්වන ලෙසය. මෙහිදී ගුවන් මගීහු තිදෙනෙකු මේ සඳහා ඉදිරිපත් වූහ. ඔවුහු පැමිණ තරුණිය පරීක්ෂාකිරීමෙන් පසු ඇය විළිරුදාවකින් පෙළෙනා බැව් තහවුරු කළහ.    මේ වන විට යානය මහසයුරට ඉහළ අහසේ පියාසර කරමින් තිබුණු අතර එහි ඊළඟ නැවතුම් පළ වූයේ ඉන්දියාවේ නවදිල්ලියයි. එයට ළඟාවන්නට ගුවන් යානයට පැය 2 1/2ක් පමණ කාලයක් ගතවේ. නමුත් යානය ආපසු හරවන්නේ නම් පැය දෙකක් ඇතුළත ඕමාන කරා ළඟාවන්නට හැකියාවක් ද තිබිණි. මෙහිදී ගුවන් නියමුවන් තීරණය කළේ ගුවන් ගමන වෙනස්කොට ආපසු හරවා ඕමාන් කරා යාම වඩාත් සුදුසු බවය. එවිට ඔවුනගේ ගමනාන්තය වූයේ ඕමාන් හි අම්මාන් නුවර ගුවන් තොටුපළයි. නියමුවන් මුළින්ම සිදුකළේ ඉතා ඉහළින් පියාසර කරමින් තිබූ යානය සැළකිය යුතු මට්ටමකට පහළට ගැනීමය. මේ අතරේ තරුණයට කෘත්‍රීම ස්වසනය පවා ලබාදෙන්නට කටයුතු කෙරෙමින් තිබිණි. කෙසේ මුත් ගුවන් යානය අම්මාන් ගුවන් තොටුපළට ගොඩබසින්නට මිනිත්තු 10කට පමණ පෙර මෙම තරුණිය ගුවන් යානය තුළදීම පිරිමි දරුවකු ප්‍රසූත කළාය. ගුවන් නියමුවන් තම යානය තුළ වූ තත්වය අම්මාන් නුවර ගුවන් තොටුපළේ නිලධරයන්ව දැනුවත් කොට තිබුණෙන් යානය ගොඩබසිනා විටම ගිළන් රථ ඇතුළු සියලු වෛද්‍ය පහසුකම් සූදානම්කොට තිබිණි. යානය ගෙඩබැස්වූ සැනින් මව සහ දරුවා රෝහල් ගතකරනු ලැබිණි. 

ගුවන් ගමන් ඉතිහාසය දෙස බැලීමේදී අප රටට අයත් ගුවන් යානාවල මෙතෙක් සිදුව ඇති දරු ප්‍රසූති සංඛ්‍යාව 4ක් වෙතැයි ගණන් බලා තිබේ. ගුවන් යානයක දරු ප්‍රසූතියක් සිදුවීම තරමක දුලභ සිදුවීමකි. කෙසේමුත් ගුවන් යානා සංඛ්‍යාවට හා ගුවන් ගමන් වාර සඛ්‍යාවට සාපේක්ෂව සළකා බැලුවහොත් අප රටේ යානාවල සිදුව ඇති දරු ප්‍රසූති සංඛ්‍යාව වැඩි යැයි පැවසේ. අප රට කාන්තාවන් ගුවන් යානා තුළ දරුප්‍රසතියන්ට මෙසේ වැඩි වශයෙන් මුහුණ දෙන්නට හේතු වශයෙන් සැළකෙන්නේ මැදපෙරදිග සේවයට යාමෙන් එහිදී ගැබ්ගෙන අනතුරුව ආපසු පැමිණෙන්නේ දරු ප්‍රසූතියට ආසන්න දිනවකවානුවල වීම යැයි පැවසේ. 
සාමාන්‍යයෙන් විළිරුදාව ඇතිවන්නට ආසන්නව පවතින කාන්තාවන්ට ගුවනේ ගමන් කරන්නට අදාළ ගුවන් සමාගම් අවසර දෙන්නේ නැත. එසේ නම් මෙවැනි සිදුවීම වාර්තාවන්නට හේතුව කුමක්ද යන ගැටලුව ඇතිවේ. දැනට බොහෝ ස්ථානවලින් වාර්තා වී ඇති පරිදි මෙවැනි බොහෝ බිළිඳුන් ඉපදී ඇත්තේ අඩුවයසිනි. 

2011 වසරේ ශ්‍රී ලන්කන් ගුවන් සේවයට අයත් යානයක් තුළ දරුවකු උපන් අවස්ථාවක්
2011 වසරේ ගුවනේ දී උපන් බිළිඳා 

එක්සත් ජාතීන්ගේ ප්‍රඥප්තියට අනුව මෙසේ ගුවනේදී ඉපදෙන දරුවකුට අදාළ ගුවන් යානය ලියාපදිංචි කොට ඇති රටේ පුරවැසිභාවය ඉල්ලා සිටින්නට අයිතිය තිබේ. ඉන්පසු මෙම ගුවන්යානය දරුප්‍රසූතියේ වැඩකටයුතු සම්පූර්ණකරගැනීම සඳහා වෙනත් රටකට ගොඩබස්වන ලද්දේ නම් ඒ රටේ පුරවැසිකම ඉල්ලා සිටින්නට ද අයිතිය තිබේ. මෙම ගුවන් යානය සවුදි අරාබියේ ලියාපදිංචි කොට ඇත අතර දරුප්‍රසූතියේ ඉදිරි වැඩකටයුතු සඳහා එය ගොඩබස්වන ලද්දේ ඕමානයට ය. බිළිඳා අයතිවන්නේ ශ්‍රී ලංකාවටය. බිළිඳා ශ්‍රී ලාංකික බැවින් ඔහුට අප රටෙහි පුරවැසිකම අනිවාර්යයෙන්ම ලැබෙන අතර ඉහත කී රටවල් දෙකින් එකක පුරවැසිකම ද හිමිවන්නේය. එසේ හෙයින් මෙසේ උපන් දරුවනට රටවල් දෙකක පුරවැසිකම අනිවාර්යයෙන්ම හිමි වේ.  මෙම දරුප්‍රසූතියට ලක්වූ කාන්තාවගේ අනන්‍යතාවය ගුවන් සමාගම විසින් හෙළිකොට නැත. 


විදෙස් රටක ගුවනේ උපන් දරුවකුගේ උප්පැන්න සහතිකයේ උපන් ස්ථානය සඳහන්ව ඇති අයුරු 
ගුවන් යානයක දරු ප්‍රසූතියක් සිදුවීම සුබ ලකුණකැයි පොදුවේ ගුවන් සමාගම්වල විශ්වාසයයි. මෙම විශ්වාසය නිසාම ඉහත සඳහන් කළ තරුණිය දරු ප්‍රසූතිය සිදුකරත්ම යානයේ කාර්ය මණ්ඩල අත්පොඩි තළමින් ප්‍රීති ඝෝෂා කළ බැව් පැවසේ. මේ නිසාම මෙසේ ඉපදෙන දරුවන්ට අදාළ ගුවන් සමාගම විසින් සැළකිය යුතු මට්ටමේ වරප්‍රසාද බොහොමයක් ලබාදෙන බැව් ද සැළකේ. මෙවැනි දරුවකු පිළිබඳ සඳහන් කළ හැකි තවත් සුවිශේෂීතම කරුණක් වන්නේ ඔහුගේ උප්පැන්න සහතිකයයි. එහි උපන් ස්ථානය යන්නෙහි සෑමවිටම සඳහන් කරනුයේ ‛ගුවන’ යන්නයි. එය මෙවැනි දරුවන් සුවිශේෂී තත්වයක් උදාකරන්නට ද හේතු වෙයි. 

අප ගුවනේ දරුවන් ඉපදීම පිළිබඳ කතා කළද, එක්තරා ජර්මානු සමාගමක් කළ සමීක්ෂණයකින් හෙළිවී ඇත්තේ ගුවනේ වැඩි වශයෙන් සිදුව ඇත්තේ මරණ බවය. ඔවුන් 2002 සහ 2007 අතර සමයේ ගුවනේ සිදුවූ හදිසි වෛද්‍ය අවශ්‍යතා සිදුවීම් 189ක් පිළිබඳ අධ්‍යයනය කිරීමෙන් පසු පැවසූයේ එම කාලය අතරතුර දුටු බිළිඳු උපත් සංඛ්‍යාව දෙකක් පමණක් බවත්, නමුත් මරණ සංඛ්‍යාව 52ක් බවය. 

No comments:

Post a Comment

මේ ලිපිය හොඳද? ප්‍රයෝජනවත්ද? වැඩක් නැත්ද? විකාරයක් වගේ පේනවද?
ඔබට ඒ ගැන සිතෙන ඕනම අදහසක් මෙහි සටහන් කරන්න.
ඒ ගැන දෙවරක් නොසිතන්න